Скільки наливають на борту літака
Зазвичай, як тільки лайнер вирулює на злітну смугу, в салоні явно починає відчуватися запах спиртного: це найбільш нервові або веселі наші співвітчизники плескають "на ціпок". На зльоті накочують "по стремена", а коли командир корабля просить відстебнути ремені, слідує "забугорна". Далі, як кажуть, з усіма зупинками. Втім, серйозно напиваються одиниці, а більшість пасажирів все ж обмежуються тими напоями, які наливає стюардеса. Досвідчені мандрівники, до речі, помітили, що останнім часом на бортах "розлив" стає більш обмеженим, а то й зовсім не входить в обов'язковий пакет послуг, що надаються в літаку. Чому так?
Регулярна повага
Пасажири регулярних рейсів можуть літати спокійно: тут поки що наливають. Наприклад, на "Аерофлоті" видають лімітовані дози міцних і не дуже алкогольних напоїв. Для першого і бізнес-класу це 250 мл будь-якого спиртного (у тому числі шампанське, коньяк, горілка) + 2 маленькі пляшечки з міні-бару (віскі, джин, мартіні, лікер, etc.). Якщо політ тривалий і включає неодноразовий налив, "важливим" пасажирам потрібно було додатковий десерт: 50 мл лікеру або коньяку з закускою у вигляді тістечка.
В економ-класі всі скромніше. Пропонується 1 банка пива (0,33) або міні-пляшка (0,187) сухого білого або червоного вина. Причому персональні пляшечки видають на престижних рейсах (наприклад, в Європу), а на маршрутах простіших (внутрішніх по Росії) очевидно йде в розлив з розрахунку всього 100 мл на ніс.
Втім, і ця скромна доза дається не завжди, а лише до повного гарячого харчування, яке позначається на квитку абревіатурою НМ. На нічні і ранні вильоти (до 9:00) подається "урізаний" раціон без алкоголю. Все-таки не час для випивки.
Авіакомпанії прагнуть пропонувати на борту напої національних виноробів - це не тільки патріотично, але і дешево. Наші перевізники живлять особливу прихильність до молдавських "Каберне" і "Совіньйон". Тому є велика різниця, летите ви в Італію "Аерофлотом" або Al Italia.
"Сухі" чартери
А ось на чартерних напрямках останнім часом намітилася тенденція не наливати. Чому? Та просто організатори рейсів в болісної боротьбі за клієнта намагаються знизити вартість перевезення і економлять на всьому, чому можуть, у тому числі і на спиртному. При цьому відсутність алкоголю - зовсім не обов'язково вина авіакомпанії. Замовниками чартерів виступають туроператори, які формують всю програму поїздки, а отже, визначають набір сервісів, в тому числі і на борту.
"Мається на увазі, що чартери споконвічно розраховані на клієнтів, які вважають за краще економити. І якщо фірма закладає у вартість переліт за максимально низькою ціною, то перед нею стоїть вибір - запропонувати людям спиртне плюс скромний обід або харчування багатше, але без випивки. Як правило, ми вибираємо останнє ", - пояснює Галина Горшкова, яка курирує питання перевезення туроператорської компанії" ІнтАер ".
На перший погляд здається, що економія мізерна, адже до обіду пропонують недорогі вина і пиво вітчизняного виробництва, які до того ж закуповуються за оптовими цінами. Вартість авіаквитка від цього підвищується ... менше ніж на півдолара. Але комплектація всього літака спиртним обходиться вже в $ 100-200, а таких бортів у фірми за сезон не 10 і не 20. Ольга Сорокіна, начальник служби бортпровідників авіакомпанії "Атлант-союз", стверджує, що в середньому вартість харчування і сервісу на борту (у тому числі посуд, серветки та ін.) Становить $ 4, і "збільшення цієї суми на півдолара - в перерахунку на великі обсяги перевезення - виливається у значну суму ".
Людям особливо нервовим радимо перед злетом випити келишок вина, а ще краще - 50 мл будь-якого з міцних напоїв в якості заспокійливого засобу (але не більше, не більше!). Ескулапи стверджують, що алкоголь розширює судини, знижує кров'яний тиск, гальмує нервові реакції і допомагає знайти оптимістичний погляд на життя. Невдача лише в тому, що випивка на посадці в літак пропонується тільки пасажирам першого класу (так званий welkome-drink). В економ-класі прохання "налити негайно" навряд чи вшанують. Але не турбуйтеся: обізнані люди кажуть, що чим більше приймеш, тим сильніше нудить на зниження.
Так, варто ще нагадати, що за прийнятими в галузі стандартами на коротких маршрутах (наприклад, до Варни) взагалі не дають гаряче харчування, до якого і належить келишок спиртного - замість цього пропонують ланч-бокс з холодними закусками і кавою. Виняток можуть зробити в індивідуальному порядку, якщо клієнт сплатить "посилене" харчування (і випивку). Замовлення спеціального раціону збільшить вартість квитка приблизно на $ 10, що наводить на думку: а чи не простіше прихопити пляшку з собою?
Візьми її!
Так, звичайно ж, найпростіший обхідний варіант "сухого закону" в літаку - затаритися у дьюті-фрі і пропустити по маленькій за свій рахунок. Але от парадокс: згідно з правилами поведінки на борту, пасажири не повинні розпивати напої, принесені із собою. Строго кажучи, куплені в магазині безмитної торгівлі пляшки можуть бути відкриті і випиті тільки поза лайнера. А вживання під час польоту стюард вправі вам заборонити. Уявляєте!
Втім, на практиці це правило застосовується тільки коли пасажир п'яний і агресивний. У такому випадку бузотеру можуть навіть відмовити у продажу спиртного в "магазині на борту". А якщо ви тихенько потягує колекційний коньяк, панночок не щипає і не погрожуєте безпеки польоту, не хвилюйтеся: вас не потурбують. Тим більше якщо ви, скажімо, клієнт першого класу і відмовляєтеся від запропонованих напоїв, тому як по життю вживаєте виключно "Вдову Кліко", пляшечку якої завбачливо захопили з собою. Красиво жити хіба заборониш?
Якщо випивка, яку ви прихопили з собою, закінчилася, а стюардеса відмовляє в стаканчику вина, можна звернутися до послуг дьюті-фрі на борту. Асортимент спиртного "чарівної візки" стандартний, змінюється лише кількість самих візків залежно від величини літака і дальності рейсу (наприклад, на Іл-86, що вилітає до Ларнаки, вантажать три таких лотка, на рейс до Бангкока - п'ять). Вгадайте, які напої самі ходові? Звичайно, ви маєте рацію: віскі і лікер "Бейліс".
Коли діти в радість
У випадку якщо ви розраховуєте прийняти в літаку не один, а два-три келихи, можна заздалегідь обчислити непитущих попутників і попросити їх взяти спиртне для вас, тільки не підмовляє на це дітей шкільного віку. До речі, чим більше дітвори на рейсі, тим імовірніше отримати добавку з невитраченого, адже цех бортхарчування щоразу вантажить однакову кількість спиртного, не заглядаючи в паспортні дані пасажирів. А ще можна, не відпускаючи стюарда, відразу налити собі подвійну норму - раптом не вистачить? Правда, в умовах тісноти страшно незручно сидіти, обставити пластиковими стаканчиками, які так і норовлять впасти і пролитися.
Міцна добавка
Спиртне завантажується на борт у кількості, по числу крісел у літаку. Однак добавка до раціону можлива - за рахунок того, що хтось віддає перевагу пиву провину і навпаки. А оскільки алкоголь вживають всього 50-70% пасажирів, в додатковому стаканчику бажаючим, як правило, не відмовляють. Простіше отримати його в тих випадках, коли вино йде в розлив, тому як стюардесам немає потреби залишати відкриті недопиті пляшки (а ось порційні можна і поберегти!). Випити зазвичай пропонують двічі - спочатку аперитив, а потім, якщо щось залишилося, то і після їжі. "Повторити" можна, зрозуміло, і в першому класі, хоча більше 250 мл міцних напоїв для організму, самі розумієте, зовсім не корисно.
"Коли до Стюарду звертаються за добавкою, він повинен оцінити стан пасажира. Якщо той недієздатний, йому слід відмовити - але завжди в коректній формі. Допустимо, можна сказати, що весь алкоголь на борту вийшов, і запропонувати натомість сік", - саме такі приписи , за словами начальника технічного відділу "Аерофлоту" Юрія Корсакова, отримують його співробітники.
Якщо ж людина "стоїть на ногах" (або хоча б впевнено сидить у кріслі), відмова йому не загрожує. Ось що каже один з бортпровідників: "Я ніколи не відмовлю нормальній людині. Ми з колегами наливаємо, поки є, - просто іноді вже нічого. Як взагалі можна відмовити пасажирові у зайвих 200 мл вина, коли він заплатив нехай навіть 200 доларів за квиток? Я навіть кілька разів потрапляв на відрахування (це коли за перевитрату спиртного стюард змушений платити з власної кишені), але завжди відстоював свою точку зору. Чесно кажучи, бачив я ці норми! "
На цій оптимістичній ноті ми й закінчимо. Скажемо тільки, що на новорічних рейсах всі авіакомпанії пропонують пасажирам шампанське, причому безкоштовно. Ваше здоров'я!
Наступний матеріал